Monday 3 October 2011

Jika Kemaafan Itu Masih Ada


Bukan sekali kau menyakit hati ini dan bukan sekali juga kau membuat air mata ini mengalir sepanjang perkenalan kita. Kerna sayang, ku sentiasa maafkanmu. Kerna cinta, aku lupakan segala kesilapan yang kau telah lakukan.
Setiap kesabaran yang dimiliki insan itu ada kesudahannya. Ada batasnya meskipun kemaafan sering ku diberikan. Kau sakiti hati ini lagi. Sekali lagi..tapi kali ini sangat berbeza rasanya. Tidak seperti yang lalu. Hatiku lebih terguris lagi, lebih dalam. Umpama kaca yang bertaburan dalam hati. Tiada penawar yang boleh merawatnya dalam masa sesingkat.
Sampainya hatimu mempersiakan pengorbanan cinta yang telah ku berikan. Umpama diberi madu, racun kau balaskan. Tiadakah sedikit perasaan belas kasihan terhadap diriku yang lemah, jiwa ku yang longlai kerna menagih cintamu? Sayangnya, kau tidak pernah menghargai diriku. Kau campakkan aku ke lautan api. Kau biarkan aku seorang diri, sehingga ku lemas ke tengah lautan. Terkapai-kapai sendirian. Kau hanya mampu menoleh seketika tanpa rasa bersalah.
Akhirnya ku undur diri demi mengubati luka yang kau tinggalkan. Ku pergi membawa diri, mencari penawar duka nan lara. Mungkin kali ini juga kau ku maafkan, tapi tak mudah ku lupakan luka yang kau tinggalkan kerna ianya berbekas di dalam hati ini.

No comments:

Post a Comment