Monday 31 October 2011

Warna-warni Kehidupan



Setiap insan di dunia punya ceritanya tersendiri melewati rona kehidupan yang berbeza. Begitu juga aku..
Melayari kehidupan, adakalanya aku tewas menghadapi dugaan. Mujurlah iman masih lagi menjadi benteng pertahananku. Ku akui, masih jauh lagi perjalanan untuk ku harunginya. Mendapatkan cinta, memiliki cinta, dan menikmati cinta yang sejati dari-Nya. Adakalanya ku rasa diri ini kerdil berada di dunia pinjamannya tatkala diberi dugaan dan ujian dalam kehidupan seharian.
Bila berkisah tentang cinta, ku terpana seketika. Besar ertinya sebuah cinta itu. Jika ditanya pada setiap orang, pasti ianya memberi maksud yang berbeda. 
Namun rasanya tetap satu. Semua orang pasti kan merasa indahnya cinta walaupun adakalanya cinta itu hanya datang sekejap sahaja, walaupun cinta itu berlalu pergi meninggalkan kita bersendirian. Sesetengah orang akan meratapi pemergian cinta yang tak diduga. Tetapi hidup harus diteruskan. Menangislah sepuas-puasnya seketika, biarkan luahan hati yang terluka itu membuak keluar dari pintu hati. Semoga cinta lain yang hadir nanti akan mengisi kekosongan hati itu.
Tidak kurang juga yang kurang bernasib baik, punya cinta tapi terpaksa berkongsi dengan yang lain. Ya, itu kenyataan yang menyakitkan. Tapi itulah hati..cinta berputik buat kedua kalinya. Janganlah disalahkan cinta yang hadir sekali lagi itu. Namun jangan pula disakiti cinta itu sehingga kau membuatnya menangis. Jagalah hatinya, bimbinglah dia agar meninggalkanmu kerna kau sudah ada yang punya dan katakanlah padanya cintamu takkan mungkin terbahagi dua lagi.
Ada juga cinta yang hadir pada usia muda, masih mentah menilai apa itu cinta hingga hanyut dibawa arus cinta yang deras. Ada yang terselamat, tak kurang juga yang terus hanyut hingga terdampar di tepi tebingan. Namun pada waktu itu tiada apa yang dapat disesali, kerna sekali kau terhanyut dibuai cinta, seumurnya kau menanggung malu.
Wahai makhluk Allah, sememangnya cinta itu indah jika tahu menilainya. Beracun juga cinta itu jika kau salahkan maksudnya. Berhati-hatilah kamu berhadapan dengan cinta.Kerna cinta bisa juga membunuh jiwamu..

No comments:

Post a Comment